fredag 27 april 2012

Narnia-dag närmar sig!

Hej igen! Nu ska ni få höra, eller snarare se, vad jag tänkt mig för Narnia-dag imorgon. Tanken är att jag och några vänner ska jämföra BBCs version av "Berättelsen om Narnia; Häxan och Lejonet", med Disney's version av samma saga. Jag är självklart medveten om att det skiljer 17 år mellan filmerna, men effekterna i den första är ovanligt dåliga även för en film från slutet av 1980-talet.

Förutom att effekterna är otroligt dåliga i 80-talsversionen så är även skådespelarna dåliga på att agera. Jag har ändå sett väldigt mycket film och sett både dåliga samt bra skådespelare, men skådespelarna i denna är otroligt dåliga. I Disney's Narnia är skådespelarna riktigt bra på att agera och hela filmen är också bättre regisserad. Det är sant att 80-talsversionen är mer trogen boken "Häxan och Lejonet", men vad som fungerar i en bok fungerar inte alltid i en film. Förvisso så är BCCs Narnia inte någon långfilm, utan en TV-serie förvisso - men det förklarar inte dem dåliga skådespelarna eller den dåliga regin.

I Disney's långfilm om Narnia kan samtliga skådespelare agera som de ska, utan att överdriva. Jag kan dock erkänna att en sak som BCC gjorde bättre var Peters och Susans samtal med professorn. Ingen av dem kan agera, men professorn var åtminstone en okej skådespelare - min poäng är att det framstår tydligare att professorn haft en koppling till Narnia själv. Den saken måste man dock troligen ha läst boken "Min morbror trollkarlen" för att förstå helt, men regimässigt tycker jag att det var ett klokt val av BBC att lyfta fram professorns roll i historien.

Nedanför har ni trailers och även några bilder båda filmerna för att jämföra själva;

 

Som ni kan se på bilderna och även trailern så är det stor skillnad på många saker. Vad jag dock kan anmärka på genom skådespelarögon är följande;

  • Peter - Han ska vara äldst och mest ansvarsfull, men också vara i konflikt med Edmund. Allt detta framstår mycket tydligare i Disney's version från 2005. Till råga på allt är Peter-skådespelaren något mindre än Edmund-skådespelaren i BBCs version, i den nyare är det inte svårt att gissa åldersordningen på barnen. Exakt ålder på någon av dem framgår inte, men det är ändå tydligare i Disney's version att Peter faktiskt är äldst av dem fyra barnen. I 2005-versionen framgår det även tydligare att Peter verkligen bryr sig om sina syskon.
  •  Vita Häxan Jadis - Hon är mycket lugnare och har mycket mer värdighet i Disney's version. I BBC:s version gör hon ingenting annat än att skrika på allt och alla, men har ingen som helst värdighet. Sedan är det en scen i BBCs version där hon går omkring med sin trollstav som om hon vore en lärarinna som gjorde sig beredd att ge en elev stryk. Hade hon skulle föreställt en sträng lärarinna hade den rörelsen passat bra in, men inte som påstådd drottning av en magisk värld kallad Narnia. I Disney's version framstår hon verkligen som snäll i början utan det minsta tecken på ondska, vilket gör henne mer manipulativ och listig. Som sagt har hon även en annan värdighet i 2005-versionen. Där kan man inte säga ett ont ord om agerandet.
  • Aslan - Ja, vad finns det att säga som inte är självklart? Det är sant att effekter på 1980-talet inte var lika bra som idag, men ändå! Rösten som ska föreställa Aslans i BBCs version är så otroligt fånig och detsamma gäller rytandet. Aslan ska vara Narnias sanne kung, men någon som helst värdighet visas inte i BBC:s version. En helt annan sak gäller dock Disney's! Aslan ser mer ut som ett riktigt lejon och munrörelserna är bra, till skillnad från 80-tals-Aslan. I den gamla versionen ser Aslan ut att gäspa långsamt när han talar, vilket ser otroligt fånigt ut. Även om BBC inte hade tillgång till några bra effekter så tycker man att de kunde hittat en bättre röstskådespelare.
 Detta var nu lite kort om varför jag tycker som jag gör. Jag kommer även att försöka publicera en "Old vs New"-video om "Häxan och Lejonet", där jag jämför Disney's och BBCs olika tolkningar av boken. Frågan är ju dock ifall Blogger godkänner videoformatet som troligen blir HD, men vi får helt enkelt lov att se. I allra värsta fall kanske jag publicerar klippet på Youtube, men vi får helt enkelt se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar