fredag 27 april 2012

Twilight-sagan av Stephenie Meyer!

Hej igen! Nu när jag väl kom igång med skrivandet dök plötsligt en massa idéer upp, men jag hinner inte skriva alla på en dag. Nu ska jag skriva lite kort om Twilight-sagan och varför jag tycker så mycket om den. Det är förståeligt att det finns folk som inte gillar den och det respekterar jag, men jag är så otroligt trött på att höra allt tjat om att Twilight-sagan skulle vara så dålig. Jag får aldrig några seriösa svar när jag ställer den klassiska frågan "Varför är den så dålig?".

Det är verkligen sorgligt att så många skäms för att våga erkänna sig gilla Twilight-sagan, men det är heller inte så konstigt när folk kritiserar böckerna samt filmerna hela tiden. Att säga ärligt att man inte gillar böckerna eller filmerna för att de inte faller en i smak så är det en sak, men att vara okonstruktiv och skrika att de är dåliga är inte rättvist. Många envisas med att man måste hata Twilight-sagan ifall man gillar den klassiska vampyren greve Dracula, men jag är ett levande bevis på att det inte är så. Jag gillar vampyrer i allmänhet och även om det finns undantag så är inte Twilight-sagan en av dem. Vampyren är en mytologisk varelse och därför ser jag inga fel med att Stephenie Meyers vampyrhistoria var lite annorlunda än den klassiska tolkningen.

Självklart har alla olika tolkningar på saker och ting, men att säga att vampyrer MÅSTE dö i solen eller leva på just människoblod för att en gammal myt säger att det är så - det skulle vara detsamma som att säga att en person med Asperger Syndrom inte kan ha ett socialt liv eller inte kunna sätta sig in i andras situationer för att en bok påstår det. Nu var exemplet både dåligt och långsökt, det medger jag, men det är ändå ett exempel. Att föredra den klassiska vampyrtolkningen är det inget fel med, men jag kan störa mig lite på allt tjat om "riktiga" och "låtsas"vampyrer. Jag är trött på allt hatande överallt och att folk måste vara så stängda. Jag har alltid trivts bäst med att vara öppensinnad och ärlig, vilket är varför jag står för att jag gillar Twilight-sagan. Det är exakt detsamma med t.ex. Justin Bieber; Han är svart på vit, antingen älskar man honom eller så hatar man honom. Få är öppensinnade och säga "Hans musik faller mig inte i smaken, så det är ingenting jag lyssnar-lyssnar på". Då respekterar man andras åsikter.

Nåja, nu måste jag gå. Resursteamet stänger tidigt idag då det är fredag, så jag måste röra på mig innan jag stängs in här. Innan jag avslutar så vill jag dock påminna er om att konstruktiv kritik är varmt och hjärtligt välkommen, men kommentarer som "Twilight/Justin Bieber suger! Hur kan man se/läsa/lyssna på dem, etc" godkänns inte. Har ni däremot någonting att tillägga som jag kan ha missat så är jag öppen för åsikter. Tack på förhand. Ha en bra helg, kära läsare.

2 kommentarer:

  1. Kul att du också gillar Twilight! Jag äälskar twilight kan jag säga! ♥

    //Mo@

    P.S. Det skulle vara jättesnällt om du ville gå in på http://www.twilightgrejer.se/2012/04/20/bidragen-till-tävlingen/ och rösta på bild nr 4!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack <3 Absolut, det ska jag!

      Radera