torsdag 20 december 2012

Sorgens tröst

Hallå! Jag vet att det är sent och att jag egentligen borde sova nu, men först måste jag skriva ett kort inlägg om uppmuntring. Just nu verkar många gå igenom en svår period, det inkluderar även mig, men det gäller att hitta något som gör en glad. Vad brukar ni göra när ni känner er ledsna? Många kommer nog att svara "Jag ringer en kompis", men tänk om h*n inte är tillgänglig, vad gör ni då? Själv brukar jag låsa in mig på mitt rum och se någon film eller TV-serie som muntrar upp mig. En av favoriterna är första säsongen av Winx Club, en riktigt intressant och rolig TV-serie.

Man ska alltid ha i åtanke att den som säger att h*n finns där kanske inte alltid kan lyssna, eller kanske inte alltid orkar. Nu säger jag inte att man ska misstro sina vänner, men inte ens vänner kan finnas där dygnet runt för alla. Om man har ett husdjur kan man vända sig till det för stöd, eller krama om något gosedjur. Som jag sa så brukar jag titta på Winx Club eller någon Disneyklassiker, det varierar. Alla har någonting som kan få en på bättre tankar, det gäller bara att hitta detta något. Minsta lilla sak kan leda till uppmuntring ibland. Det kan vara allt ifrån att titta på en bild av något speciellt, till att gå ut och springa i snön. Vad gör dig på bra humör?

Nu är det sent och jag måste sova snart, men fundera på detta. Vad kan göra dig glad när du är ledsen? En film, ett djur, ett gosedjur, en låt, en TV-serie? Alla har vi något som hjälper oss att nå ytan när vi simmar i depphavets djup. Vi alla har tider då vi simmar där och kämpar för att inte drunkna, förr eller senare når alla upp till ytan och kan simma i land. Fundera och kommentera gärna inlägget med dina råd.

2 kommentarer:

  1. Tack för att du ville dela med dig av dina tankar!
    Så är det ju inte alltid vill man belasta sina vänner, man är rädd att förlora dem eller så har man inte kraften eller orken att sätta ord på sin egen sorg.

    På dan när det är bra väder brukar jag ut och cykla , fort fort gärna på skogs vägar.

    Då går adrenalinet igång och jag mår bättre. Nu på vintern är ju detta svårare.
    Jag flyr nog bort i en tv serie eller en bok.
    Eller har lärt mig dagdrömma att jag är på en annan plats, tid, och land.
    Där livet inte gör så ont/ kram Annette
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, miss Annette! Det är alltid intressant att höra andras tankar omkring svårare tider och hur folk gör för att komma ur det jobbiga. Läs gärna vidare på bloggen, fler liknande inlägg kommer ännu.

      Hoppas att du får en jättetrevlig jul! God jul på dig <3

      Radera