tisdag 30 augusti 2011

Föreläsning för Resursteamet!

Hej allihopa! Allt väl? Med mig är det ganska bra. Jag och min vän Eveline ska ha en gemensam föreläsning för Resursteamet om ungefär en månad, en föreläsning om livet som funktionshindrad. Föreläsningen är om drygt en månad. Vi ville inte ta det med för kort varsel då vill vi slippa stressa. Med lite tid att förbereda oss och öva tror jag dock att föreläsningen kommer att bli jättebra. Hittills har alla mina föreläsningar varit älskade, så det kommer nog gå jättebra.

I våras höll jag en lyckad föreläsning om funktionshinder för Resursteamet och sedan även Maria Ungdom. Alla som lyssnade ville höra mer och älskade föreläsningen från början till slut. Många har bett mig att komma och föreläsa fler gånger, vilket jag så gärna gör. Att föreläsa är roligt och för varje gång känner jag mig allt stoltare över hur bra det går. Jag har hittills berättat det mesta ur personlig erfarenhet, men har även haft med vänners erfarenheter i mina föreläsningar. Jag och Eveline talar ofta om våra olika erfarenheter om ett liv med funktionsnedsättning, men också om hur man blir bemött och hur man ska bemöta funktionshindrade. Imorgon ska jag kanske hälsa på min gymnasieskola då min föredetta handledare fyller år. Det är tack vare henne jag lärt mig allt om föreläsningar och även så otroligt mycket mer. Varje gång jag föreläser tänker jag på henne och på allting hon lärt mig. Fler borde vara som hon var och är än idag!

Jag hoppas verkligen att nästa föreläsning blir lika bra som de tidigare har varit. I bästa fall kanske det till och med kan bli ännu bättre nu när även Eveline ska föreläsa om sitt liv. Funktionsnedsättningar är ett väldigt viktigt ämne då det finns så lite kunskaper. Å andra sidan är inte kunskaper alltid det bästa. Alla är ju individer och ingen är den andra riktigt lik. Många väljer att ta andras funktionshinder förgivet och bemöta diagnosen framför individen. Det är inte bra att det är så, men tyvärr gör många så. Fler borde vara som min klassföreståndare från låg- och mellanstadiet samt min föredetta handledare från gymnasiet. Pedagogiska, vänliga, välbelästa, engagerade, med mera! De gjorde inte någon stor grej över att vara annorlunda, de såg snarare styrkorna i att vara det. Det är deras förtroende som fått mig så långt idag och gjort mig så stark.

Hoppas att ni som läser skulle vilja lyssna på kommande föreläsningar. Jag är inte säker, men vi talade om att låta föreläsningen för Resursteamet äga rum den 29 september. Tanken är att Eveline och jag ska dela upp allting för att berätta om våra livserfarenheter. Mer information kommer inom kort när jag vet mer om saken. Under tiden kan ni hålla utkik efter fler blogginlägg. Ni får gärna kolla in Resursteamets blogg också: http://blogg.resursteamet.se/. Där kan ni hitta fler än bara mina inlägg, där hittar ni alla möjliga inlägg som jag hoppas att ni gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar