tisdag 30 augusti 2011

Mobbning - INTE OKEJ!

Hej igen! I det här inlägget tänkte jag skriva lite kortfattat om ett annat viktigt ämne som är bortglömt idag: Mobbning! Det är någonting som alltid har funnits och alltid kommer att finnas, men det är ingen ursäkt för att blunda för det. Många barn och ungdomar är rädda för att börja skolan efter sina lov för att de blir mobbade i skolan utan lärarnas ingripande. Att folk mår dåligt idag är inte konstigt då alltför många lärare och specialpedagoger blundar för det. Någonting som också är sorgligt och skandalöst är att många som faktiskt mobbar andra själva ska anklaga andra för mobbning. Jag och en vän tiill mig blev anklagade för mobbning i våras för att vi fann en annan person komplicerad att jobba med då denna var så mycket yngre än vi. Vi blev genast anklagade för mobbning fastän vi tydliggjorde att det inte var någonting personligt, men även om det vore det kan man inte gilla alla. Många jag talat med tycker att det snarare var de såkallade "specialpedagogerna" som mobbade mig. Tyvärr är sådant mycket vanligt. Jag har hört och sett så mycket mobbning förekomma att man knappt kan tro att det är sant. Mobbning är någonting jätteviktigt att se och ingenting man får blunda för. Jag har blivit mobbad i skolan för många saker, men jag går inte in på detaljer. Många lärare jag talade med blundade för vad som skedde och sa bara att jag inte skulle ta åt mig, men det är ju ingen tröst eller hjälp när man mår dåligt. Fler borde återigen vara som min föredetta handledare som verkligen tog mobbning på allvar. Hon blundade inte och hjälpte mig att stå upp för mig själv. Hon hjälpte mig att öka min självkänsla, vilket jag är stolt över. En person som mobbar mår aldrig bra själv, men det är självklart ingen ursäkt för att vara elak. Det är en förklaring, men en dålig sådan och fortfarande ingen ursäkt. Jag kan inte låta bli att känna medlidande för mobbare. Självklart säger jag inte att det är bra att vara elak, men samtidigt är det sorgligt att folk har så dålig självkänsla att de måste roa sig på andras bekostnad. Blunda inte för mobbningen! Ibland kan så mycket som en kram eller en vänlig mening bättra en persons självkänsla. Tänk på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar