torsdag 1 september 2011

The Attic, the Hiding of Anne Frank

Hej igen! Detta blir mitt tredje inlägg ikväll, så jag lär inte skriva fler inlägg idag. Jag har haft en bra dag. Jag jobbade över lite extra på Resursteamet idag, vilket börjar bli en vana. Jag jobbar över nästan varje gång för att jag trivs så bra där. Idag hade vi terminsstart för tjejgruppen. Förra veckan planerade vi lite om vad vi ska göra för saker under hösten, idag såg vi på film. Jag tog med arton filmer, men kanske inte riktigt vad de hade förväntat sig. Många av filmerna jag tog med tillhörde skräck- samt rysargenren, vilket inte var populärt. Jag tog även med filmen ”The Attic, the Hiding of Anne Frank” som jag lånade av Linda förra veckan.

Filmerna som blev mest populära som önskemål blev ”Not Without My Daughter”, ”Tangled” och ”The Attic, the Hiding of Anne Frank”. I slutändan bestämde vi oss för att se "The Attic, the Hiding of Anne Frank", en jättefin film. Jätteförfärligt innehåll med tanke på hur det var i Europa på den tiden, men ändå en jättefin historia. Under filmen talade vi om hur hemskt det var under andra världskriget och hur många människor som dog under de hemska förhållandena. Många stackars människor gasades i koncentrationslägren, andra dog av svält eller sjukdomar. Vi talade även om hur folk, däribland funktionshindrade, behandlades på den tiden. Hade man osynliga funktionsnedsättningar kanske man klarade sig då sådana inte var upptäckta på den tiden. Anne Franks historia är bara en av alla miljoner historier som aldrig får glömmas bort. Anne Frank var bara 15 år gammal när hon dog av fläcktyfus i koncentrationslägret Bergen-Belsen. R.I.P!

De flesta verkade gilla filmen, även om den inte följde de exakta händelserna under Anne Franks tid. På det stora hela var den ganska trogen de verkliga händelserna. Vi talade även om att se filmen "Anne Frank - The Whole Story" någon annan gång då vi har mer tid, för den är ett måste om man tycker om Anne Frank och hennes dagbok. Så fin tjej, med ett så hemskt livsöde! Jag älskar hennes historia, men man blir tårögd och förfärad av vad människan är kapabel till för grymheter. Må alla fina själar finna sinnesro och vila i frid! R.I.P. Anne Frank!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar