måndag 11 juni 2012

Åsikter kring Twilight-sagan!

Hej på er! Nu när jag ändå är igång med skrivandet så tänkte jag skriva lite kring mina åsikter om Twilight-sagan. Först och främst vill jag fråga ifall det är fler än jag som irriterar sig på att åsikterna kring filmerna är svarta på vita? Antingen hatar man eller så älskar man den, få kan hålla sig neutrala och öppensinnade.

Jag blir arg när folk dömer filmerna och böckerna utan att ha sett eller läst dem, det känns orättvist. Är det så att man inte gillar fantasy eller vampyrer är ju det en annan femma, men då kan man säga det. Jag är starkt emot att man ska dyrka och förakta skådespelare eller artister, men jag tycker inte att någon har rätten att döma den andra då båda är lika illa. Många hatare tjatar om att de anser att Twilight-sagan är "gay", vilket är så förbannat idiotiskt. När jag frågar hur det kan vara "gay"-relaterat på samtliga huvudkaraktärer har en partner av det motsatta könet, men får aldrig något bra svar. Det är dumt att koppla smak med sexuell läggning. Många säger att de inte är emot homosexualitet, men ändå tjatar de om att de vägrar att se Twilight-sagan för att den är "bögig". Jättemånga fans av Twilight-sagan skäms för sina åsikter för att det är så mycket hat kring den.

Självklart är det alltid folk som tycker och tänker, men personligen anser jag att man kan strunta i vad man inte gillar. Detsamma gäller t.ex. Justin Bieber: Hatare tjatar om att han är bögig, han är dålig, etc. Dessvärre hittar jag inga konstruktiva inlägg, vilket är så dumt. Detta gäller precis allting inom musik, film, skådespeleri, sång, dans, böcker, etc: Gillar man det inte behöver man inte bry sig om inläggen. Ifall det skulle handla om dagens samhälle eller politik idag så skulle jag väl delvis förstå, men konstruktiv kritik bör välkomnas mer. Politik påverkar människor, men filmer man inte gillar kan man strunta blankt. Jag gillar Twilight-sagan, vilket jag står för. Vad som förargar mig är att många påstår att man måste hata Twilight-sagan ifall man gillar t.ex. Dracula, men det är bara strunt. Jag tycker mycket om den klassiska vampyrtolkningen, men också Twilight-sagan.

Vad jag också finner idiotiskt är att man ska dra in Twilight-sagan i åsikter kring gamla vampyrsagor. Det är otroligt dumt att dra in Twilight-sagan i diskussioner kring t.ex. Dracula eller andra vampyrsagor. Vampyrer är en mytologisk varelse och därför finns det olika tolkningar kring ämnet. Att påstå att vampyrer absolut måste dö i solsken eller att de absolut inte får gnistra eller glittra i solen är detsamma som att påstå att folk med Asperger syndrom inte kan fungera i sociala sammanhang. Jag vet att exemplet var långsökt, men ändå. Båda är lika idiotiska!

Detta var bara lite kortfattat om mina åsikter, men fler inlägg kommer ännu. Konstruktiv kritik uppskattas! Kommentera gärna och dela med er av era åsikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar