tisdag 10 juli 2012

Vänskap!

Godkväll på er! Hur mår ni alla under denna fina kväll? Personligen har jag det lite sådär just nu, jag är nämligen röstlös och något överansträngd. Nåja, det är inte kvällens huvudämne. Ikväll tänkte jag skriva ett kort inlägg kring vänskap och jag vill också gärna höra era åsikter kring det. Vad är vänskap och vad innebär det?

Nu påstår jag inte att någons åsikter är rätt eller fel, för alla har olika definitioner. Personligen anser jag att vänskap ska bestå av ärlighet, lojalitet, generositet, godhet och omtanke. Man ska kunna tala med varandra om det är någonting som är fel och man ska kunna finnas där samt stå upp för varandra. Man ska få ut lika mycket av vänskapen som man själv ger, oavsett vilka sätt vi talar om. Att ta hand om varandra är viktigt och även att få positiv energi från sina vänner är också viktigt. Någonting jag är allergisk mot är när "vänner" förnekar varandra genom att vända kappan efter vinden. En sann vän står vid ens sida, oavsett vad som sker.

Självklart kan saker och ting hända. Man kan hamna i bråk, man kan växa ifrån varandra, med mera, men det betyder inte att man inte kan vara lojal. Man kan minnas någon som en nära vän, stå upp för henne/honom ifall någon är elak. Mina exempel må vara något långsökta, men ändå. Nu påstår jag inte att detta är någon vänskapsfakta ur ett vetenskapligt perspektiv, detta är min tolkning.

Var gärna med och diskutera detta ämne. Vad är vänskap för dig? Har du några erfarenheter du vill dela med dig av? Håller du med mig? Håller du inte med mig? Motivera gärna dina svar. Delta i diskussioner och för gärna detta inlägg vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar