fredag 22 februari 2013

Fantasyintresserade sökes!

Hej, kära vänner! Hur mår ni idag? Själv mår jag inte bra alls, jag är jättesliten. Det tänker jag dock inte gå in på detaljer om, så vi går till dagens ämne som är teater. I detta inlägg tänker jag göra ytterligare ett försök att locka in teaterintresserade personer mellan åldrarna 23-uppåt. Vi jobbar fortfarande med pjäsen "Den Magiska Dimensionen, del 2 - Prinsessan Elyons historia", men vi behöver fler medlemmar i gruppen. För stunden är vi bara tre stycken, så vi behöver verkligen fler. Vi behöver skådespelare, regissör, rekvisita och lokal för stunden. Nedanför har ni en lista:

  • Fairyhäxan Nerissa - Huvudroll, kusin med onda avsikter och krafter.
  • Grevinnan Kassandra - Biroll, moster med onda avsikter.
  • Fru Gothel - Huvudroll, elak och sträng lärarinna med onda avsikter.
  • Mr Zotorville - Biroll, elak rådgivare med onda avsikter.
  • Prinsessan Tatiana - Huvudroll, försvunnen okänd storasyster.

Ja, det var väl de viktigaste rollerna. Sedan behöver vi naturligtvis även statister.
  • Vakter
  • Alver
  • Skogsrår
  • Trollkarlar
  • Skogsnymfer

Ja, det skulle väl vara statistrollerna som vi behöver. Självklart får vi heller inte glömma att vi ännu även behöver en lokal och en regissör. Jag har letat efter detta väldigt länge nu utan resultat, så om ni har förslag eller intresse så uppskattar jag om ni hör av er. All hjälp uppskattas. Som jag nämnt tidigare så kan jag inte garantera roll för alla som ber om det, för jag har vissa krav. Provspela får man dock gärna göra, men jag lovar ingen roll. För statistrollmedverkning behövs ingen särskild erfarenhet eller förkunskap. Däremot är jag kräsen med regi och skådespelare annars. All hjälp är dock uppskattad, så om ni på något sätt kan hjälpa till så är jag tacksam. Det är svårt att driva fram teaterprojektet när vi bara är tre personer för stunden. Som sagt så uppskattas all tänkbar hjälp jag får.

Innan jag avslutar inlägget så ska ni få ett smakprov ur manuset. Detta är den åttonde scenen. Läs och njut. Konstruktiv kritik är varmt välkommen i alla former.

   Fru Gothel återvänder till tronsalen, där hon möter mr Zotorville. När de är säkra på att ingen är inom syn- eller hörhåll tar fru Gothel fram en mörk kristall. Plötsligt hörs två mystiska röster från ingenstans, samma röster som Elyon hörde i skogen.

Röst 1:   Vad är det? Hur går det med flickan?
 
Gothel:   Vi har nog underskattat henne. Hon är oss redan på spåret och har visat skogen för sin hovdam, vars magi är ifrån naturen.

Röst 1:   Nej, det är omöjligt. Vi har ju precis börjat, det finns inte en chans att vi ger oss nu. Den där lilla snärtan ska då alltid komma undan allting! Har du fått veta något mer?

Gothel:   Javisst, både goda och dåliga nyheter. Hon vet mer än hon ska göra, hon är omöjlig att hålla i styr. Det finns dock någonting jag har märkt som går att utnyttja till fördel.

Röst 1:   Jaså? Låt höra!

Mr Zotorville:   Hon kan inte kan behärska sina krafter, hon längtar tillbaka till Jorden och hon verkar fortfarande inte tro på att hon hör hemma i den här världen.

Röst 1:   Jaså? Flickan har inte accepterat sig själv som rikets prinsessa. Det var goda nyheter. Det här kan vara någonting att utnyttja till vår fördel. Öppna en portal som leder henne till den värld hon saknar och längtar efter, låt allt se ut som på Jorden.

Mr Zotorville:   Men, ers nåd, vad kan det hjälpa oss? Vi behöver henne för krafternas skull.

Röst 1:   Låt mig tala till punkt! Ni ska förtrolla världen, så den tömmer henne på livskraft. Hon kommer att njuta så mycket att hon inte ens lär märka att hon försvagas mer och mer för varje sekund. När hennes energi sedan nått sin gräns tar jag över arbetet!

Gothel:   Utmärkt idé, ers nåd. Jag ska tala med flickan.

Röst 1:   Mycket bra, gör det när vi säger åt dig. Misslyckas inte den här gången. Snart kommer ni att få besök av några släktingar till Elyon. Min syster kommer att ta hand om allt.

Gothel:   Ja, ers höghet.

Mr Zotorville:   Ni kommer inte att bli missnöjd.

   Fru Gothel lägger undan kristallen, sedan börjar hon och mr Zotorville att gå mot Elyons rum, men hejdas av Layla som kommit för att tala med fru Gothel.

Layla:   Ers nåd, jag skulle behöva tala med er.

Gothel:   Jaså, Layla! Så du har varit utanför palatset med prinsessan? Hon berättade att…

Layla:   Ers nåd, någonting är verkligen på tok. Jag tror att någonting farligt håller på att ske.

Mr Zotorville:   Ja, det vill jag lova. Prinsessan var ännu en gång ute i skogen idag, utan vakter. Jag har bett dig att bättra kollen häromkring för att det inte skulle upprepas.

Layla:   Jag ber om ursäkt, ers nåd. Det var fel av mig, men…

Gothel:   Det är uppenbart att du inte klarar av att vara i prinsessans tjänst, Layla. Jag har därför bett två personer att hjälpa dig; grevinnan Kassandra och hennes dotter Shimera.

   Precis då kliver två kvinnor in i rummet, det var två av Elyons få kvarstående släktingar.

Kassandra:   Jag är grevinnan Kassandra. Detta är min dotter Shimera.

Shimera:   Trevligt att träffas, ers nåd.

Mr Zotorville:   Grevinnan, miss Shimera! Detta är en ära. Jag har hört mycket om er.

Kassandra:   Detsamma, ers nåd.

Gothel:   Detta är hovdamen Layla, som hittills varit i prinsessans tjänst. Nu får ni ta över ansvaret för Elyon, grevinnan.

Layla:   Ers nåd, jag tror faktiskt att Elyon…

Gothel:   Behöver mer övervakning än du klarar, helt rätt, Layla.

Kassandra:   Åh, jag förstår. Shimera kanske kan vara ett stöd för henne? De kommer säkert att komma bra överens, ska ni se. Det är jag övertygad om, ni ska få se.

Mr Zotorville:   Vi kan tala vidare senare, nu vill jag presentera er för prinsessan Elyon. Följ med. Layla, lämna oss. Hämta hit prinsessan, sedan hjälper ni bibliotekarien med biblioteket.

   Layla, som har stor respekt för mr Zotorville, gör som hon blir tillsagd. 

Elyon:   Layla? Det var på tiden! Vart tog du vägen förut?

Layla:   Jag har bett vaktkaptenen att hålla ögonen på skogen. Nu måste ni följa med mig, det är några som vill träffa er. Era enda levande släktingar är på besök. Kom med mig.

Elyon:   Mina enda levande…? Vänta, Layla, vad talar du om?

    Elyon följer motvilligt med sin hovdam, men får nästan springa för att hinna ikapp henne till tronsalen. Medan hon springer efter Layla undrar hon samtidigt vad som nu är på gång.



Ja, det var ett utdrag ur en av scenerna. Planen är att pjäsen ska spelas i två akter, så jag jobbar just nu med redigering av första akten. Ni kan antingen kommentera blogginlägget eller mejla Winxklubi@gmail.com för intresseanmälan. Jag väntar!

2 kommentarer:

  1. Har den här pjäsen varit förut någonstans? Jag tkr jag känner igen den. I den var en alv som en av huvudkaraktärerna, tror det var en alvdrottning om jag inte minns fel...
    // Maria

    SvaraRadera
  2. Det stämmer bra det :) Jag har spelat den här pjäsen på Årsta Vår Teater med en av dramagrupperna ifrån Kulturskolans Resurscenter. Senast den spelades var i maj 2012, men nu jobbar en av mina andra grupper med den. Som manusförfattare äger jag hela materialet, utom rollen som alvdrottning Aweia och därför är den nu borttagen precis som vissa andra roller. Precis som då så spelar jag ännu den motsträviga prinsessan Elyon :)

    SvaraRadera