torsdag 21 februari 2013

Specialintressen!

Hej igen, kära vänner! Nu kommer ett inlägg som jag velat skriva om länge, men aldrig tagit mig tid till för att det har varit så mycket annat att skriva om. Den här gången ska ni få ett inlägg om specialintressen. Jag har skrivit om detta tidigare, men jag har inte låtit ett helt inlägg handla om det förut. Ni kommer att känna igen mycket.

Som ni nog vet vid det här laget så är specialintressen något som står över de andra intressena hos olika individer. Man talar ofta om att människor med Autismspektrumdiagnoser har sådana intressen, men sanningen är att alla har sina intressen och att vissa sådana står över andra. Som jag också sagt förut så kan även specialintressena variera mellan årens gång och även gälla många olika ämnen. En person som har skådespel som specialintresse kanske älskar att stå på scenen och agera, medan en annan med samma specialintresse kanske föredrar att studera andras skådespeleri. Det är så otroligt olika och så ofattbart brett med specialintressen.

Sedan återigen: Hur kan man förvänta sig att specialintresset i fråga ska hålla hela livet? Man växer och utvecklas ju hela tiden, så allting förändras. Som barn kanske man har ett intresse, men som ungdom kanske man växer ifrån det och får ett annat. När man sedan är vuxen så kanske man har helt andra intressen än man hade som barn, eller så kanske man har exakt samma intressen fast på annat sätt.

Många tänker på spel och isolering från omvärlden när de hör ordet "specialintressen", men det kan ju vara tvärtom. Vissa människor har socialt umgänge som specialintresse, medan andra kanske har konvent som specialintresse. En annan persons specialintresse kan vara teater, som också är ett brett ämne. Faktum är att specialintressen i allmänhet är så breda att ingen kan säga exakt vad de innebär då det är så olika.

Som jag även nämnt många gånger om så kan specialintressen vara till stor hjälp i skolan eller i arbetslivet. Ingenting kan bevisa att specialintressen skulle stå i vägen för socialt liv eller arbetsliv. Faktum är att det faktiskt är helt tvärtom. Självklart finns det specialintressen som missbrukas och ställer till det för t.ex. socialt liv, men sådant finns det av allting. Det spelar ingen roll om det gäller läsk, socker, specialintressen, droger, alkohol, spel, med mera, missbrukare av allting finns alltid.

Detta inlägg är baserat på egna erfarenheter och andras historier. Jag samlar alltid in andras historier för mina inlägg, men självklart frågar jag innan jag publicerar andras berättelser. När jag berättar om andra personer så använder jag inte deras riktiga namn heller, för jag vill att man ska få vara anonym. Ni förstår säkert varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar