torsdag 21 februari 2013

Skryt och självförtroende!

Hej, kära vänner! I mitt förra inlägg fick ni läsa om min favoritlek, så nu återgår vi till det allvarliga. Den här gången ska vi tala om självförtroende och skrytande, två intressanta ord. På Facebook pågår en diskussion om detta just nu, så jag ska nu blogga om saken. Tro mig, det blir ett riktigt läsvärt inlägg, mina vänner!

Jag har fått höra att svenskar generellt har dåligt självförtroende, men jag vet inte om det stämmer. Att människor med diagnoser kan ha lättare för dåligt självförtroende kan jag köpa, men inte lägre självkänsla. På Facebook har en diskussion om detta pågått ett tag nu. Det är riktigt intressant. Det talas om att man inte får tala bra om sig själv för att man då "skryter", vilket också jag har märkt. När en person känner sig nöjd med sig själv eller gillar sina egna Facebookinlägg så blir h*n påhoppad. Det gillar jag inte. Ska man uppföra sig så där så kan man lika gärna direkt säga att man inte ska vara stolt över sig själv, vilket jag tycker är dumt. Det är stor skillnad på att skryta och att vara nöjd med sig själv. Att skryta är mer om man försöker stå över någon annan, men att känna sig nöjd med sig själv är stor skillnad. Några exempel följer här nedanför:

Skryt:

Coralyn:    Jag är så bäst! Ingen i världen kan mäta sig med mig. Jag har en otroligt fantastiskt bra sångröst att jag får folk att gråta av lycka när jag sjunger. Det är bara en tidsfråga innan jag övergår från amatörsångerska till en riktig kändis. Ingenting slår mig och min vackra sångröst! Jag ska bli sångerska och turnera runt i världen.

Edeline:    Jag skulle vilja se dig försöka. Mig å andra sidan kan ingen slå. Jag är redan populär, så jag kommer att bli en riktig kändis en vacker dag. Ingen kan golva mina talanger. Faktum är att jag redan står över många kända personer kunskapsmässigt, kära Coralyn. Jag är äldre än du och kommer att komma längre än du kan drömma om.


Ja, det var riktigt skryt. Sådant gillar jag inte, men här är exempel på självförtroende:

Coralyn:   Jag klarade det! Det är fantastiskt. De gillade mitt uppträdande och jag fick jättemycket beröm. Faktum är att jag vill satsa på sång i framtiden, jag vill sjunga. Med övning så kan jag säkert komma långt. Det är så roligt att stå på scenen.

Edeline:   Vad roligt, Coralyn. Jag är så glad för din skull. Jag för min del har också kommit långt. Idag fick jag ett erbjudande om att medverka i en pjäs som ska spelas upp på Stadsteatern. Det är alltid så roligt när man uppskattas. Precis som du vill satsa på sång så vill jag satsa på teater. Jag tror att med lite övning och lite mer erfarenhet så kan vi båda komma långt i livet. Vi har talang och är bra på det vi gör.


Där hade ni exempel på självförtroende, inte skrytande. Det är okej att vara nöjd med sig själv, det är okej att vara stolt över sig själv, det är okej att tycka om sig själv. Om man inte får tycka om sig själv och sina egenskaper så kan man inte uppskatta andra heller. Många ser inte det, men det är sant. Precis som man inte kan ta hand om andra när man inte kan ta hand om sig själv, så kan man inte uppskatta andra om man inte uppskattar sig själv först. Som jag skrev i början så har jag att svenskar generellt ska ha dåligt självförtroende, men jag har inga bevis som stöder detta. För att vara ärlig så är jag inte så säker på att jag tror på det heller, men folk får väl tro vad de vill.



Fler inlägg kommer kanske senare, annars troligen imorgon. Ha en bra dag, kära läsare.

2 kommentarer:

  1. känner igen mig har en kompis som alltid ska vara bäst spelar ingen roll vad det är hon ska alltid vara bäst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känner jag igen på många av mina vänner.

      Radera