måndag 21 januari 2013

Olikheterna: Vår största och enda likhet!

Hej på er, kära läsare! Hoppas att ni har det bra. Nu var det några dagar sedan ni hörde ifrån mig senast, men turligt nog inte evigheter sedan. Idag tänkte jag skriva lite mer om Asperger syndrom, ett av mina favoritämnen inom psykologin.

En av mina lärare från gymnasiet brukade ofta säga att det enda alla med Asperger syndrom faktiskt har gemensamt är att alla är så olika, vilket h*n har helt rätt i. Även om kriterierna för diagnosen är ganska ensidiga så är alla med Asperger syndrom riktigt olika. En av grundkriterierna för diagnosen är svårigheter med socialt samspel. Vad få känner till är att man kan bli av med dessa svårigheter och att de kan vara olika för alla människor. En person kanske har svårt att ta initiativ att ta kontakt med vänner, andra kanske har svårt att skaffa vänner, medan andra har svårt att anpassa sig till situation eller sätta sig in i andras tillvaro, etc. Ja, som ni hör så är det riktigt olika för alla människor. Det är väldigt intressant faktiskt. Ögonkontakt kan vara en typisk svårighet för vissa, medan andra inte alls har svårt för det. Många tror att svårigheter med socialt samspel innebär att man är otrevlig eller elak, men så är det ju nödvändigtvis inte. Även översociala människor kan ha svårt med socialt samspel. Det kan innebära att man hellre ser en film eller spelar ett TV-spel än att anpassa sig till en situation där man gör något man trivs mindre bra med. Det kan även handla om att se en film som man inte gillar, vissa väljer att då spela någon form av TV-spel eller gå en promenad ensam. Det är så olika för alla.

En annan sak som är vanligt för en person med Asperger syndrom är specialintressen, någonting riktigt intressant att läsa om. Som jag har nämnt många gånger så finns det de som tror att specialintressen uppslukar hela ens tillvaro och att man inte kan göra annat än specialintresset. Vad dessa personer glömmer är att specialintressena kan variera och gå i perioder. Jag har själv haft många specialintressen med åren, så jag vet hur sådana kan vara. Det har talats mycket om att det typiska specialintresset för Asperger syndrom är matematik, men förutom att specialintressena kan variera så kan även matematiken det. Matematikintressen kan vara olika för alla, sedan finns det de som tycker jätteilla om matematik i alla former. En vän till mig tyckte t.ex. om att spela Yu Gi Oh, vilket var en form av matematik för h*n**. Kortspelet handlar mycket om taktik och poäng, så där kommer matematiken in. Även musik och teater kan ha med matematik att göra på många olika sätt. Notsättning och melodiskrivning innehåller matematik på olika nivåer, medan teater kan dra in matematik i manusskrivning och repetitioner. Min praktikledare lärde mig att en sida i ett teatermanus tar ungefär en, eller möjligen två minuter att spela upp. På så sätt kan man räkna ut ungefär hur lång en pjäs blir.

En punkt som få talar om är begåvningen. För att diagnosen Asperger syndrom ska kunna fastställas får ingen underbegåvning/utvecklingsstörning förekomma. Man måste vara minst normalbegåvad för att diagnosen ska kunna fastställas. Många med Asperger syndrom är dock inte normalbegåvade, utan överbegåvade. Jag är själv normalbegåvad, gränsande till överbegåvad. Mina främsta talanger är teater och retorik, vilket också är mina favoritämnen. Hög begåvning är väldigt typiskt för människor med Asperger syndrom, men som sagt så är vi alla otroligt olika.

Personer med Asperger syndrom kan vara riktigt högfungerande, även om vi inte alltid blir bemötta så. Matematiska kunskaper och intressen kan vara väldigt praktiska för alla människor i olika situationer, vad den sociala delen beträffar så kan vi alltid utvecklas, specialintressen kan variera och begåvningen är ofta hög. Detta är några viktiga grundkriterier för diagnosen Asperger syndrom, kriterier som ofta bemöts med fördomar och missförstånd. Våga fråga och var nyfiken, det kan lära dig mycket. Bemöt dina medmänniskor med respekt, inte som funktionsnedsättningar.

Våga sticka ut, var inte som andra! Var istället dig själv, det kommer att ta dig långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar