torsdag 10 januari 2013

Öppna ögonen!

God kväll, kära läsare! Hur mår ni? Jag är i okej skick för stunden, men är ganska trött. Ikväll tänkte jag skriva ett inlägg om mobbning, ett av dagens viktigaste samtalsämnen. Jag kan inte påstå att mobbning är ett enkelt ämne, men det måste ändå diskuteras i dagens samhälle. Jag ska dela med mig lite av mina egna erfarenheter och även berätta mina åsikter kring mobbningen idag.

Mobbning är ALDRIG okej, ABSOLUT ALDRIG, men vad är då mobbning? Det är en sak som jag vill diskutera här. Vad är mobbning för dig? Har du någon erfarenhet kring det? Jag har många erfarenheter av mobbning och vill se att fler lägger ner energi på att motarbeta det. Som sagt så är jag inte så jätteinsatt i hur mobbningen ser ut idag, men jag läser bloggar och följer Facebook-sidor om det. Läs det här:

Vad som är mobbning och inte är en stor diskussionsfråga, men mobbning som mobbning, säger jag. I Sverige har det talats mycket om att alla har lika värde, alla är unika, etc, ja, Sverige har en massa klichéer. Tyvärr så tycker jag att dessa visor börjar bli uttjatade då jag har läst hur illa folk behandlas idag. Ett exempel är mannen som förlorade sitt jobb som lokförare för att det visade sig att han hade Asperger syndrom. Det är inte bara mobbning, det är DISKRIMINERING! Tyvärr vet jag inte hur det sedan gick för honom, men situationen är skamlig nog redan.

Ett annat exempel är Linnéa, som våldtogs av en kille i skolan och senare blev smutskastad för det. Pojken hyllades, medan flickan blev trakasserad och mobbad. Jag tror att "Linnéa" är ett medianamn för att hålla flickans identitet säkrad, men det hör inte hit. Detta sker i Sverige på 2010-talet! Stämmer mina källor så blev också en äldre elev på skolan våldtagen, men om det har jag inte sett lika mycket i media. Vad som förargar mig är att den äldre flickan inte alls fått lika mycket stöd i tex. media. Då han våldtog två flickor på kort tid så borde det talats mer om båda flickorna. Det värsta är att detta skedde på en skola, där man förväntas kunna vara trygg och få stöd om det är något. Tyvärr tror jag inte att så många idag känner sig trygga i sin skolmiljö. Jag blev förskräckt första gången jag hörde om detta och tycker att ännu fler borde reagerat. Så fort jag läser inlägg som stöttar dessa flickstackare väcks en liten gnista hopp om Sveriges framtid, men när jag ser inlägg som förespråkar att ta pojkens sida så sänker det hoppet igen. Det är skrämmande!

Nu var dessa exempel inte ifrån idag, men ändå! De är inte alltför gamla heller. Poängen är att sådana saker sker i Sverige på 2010-talet. Usch, jag mår illa av bara tanken på det. En typisk mobbning som många ofta glömmer bort är den osynliga och tysta mobbningen, den som innebär att titta snett eller kanske tala illa om. Mobbning är ett stort ämne och inkluderar många olika kriterier, men behöver bara uppfylla ett av dem för att kallas för mobbning. Okej, det sista är en personlig åsikt, jag har inga vetenskapliga bevis för det. Jag vet dock att många delar min åsikt.

Självklart måste man ju även kunna se att allting inte alltid är mobbning, ibland är det så att personkemin inte fungerar. Jag kommer att skriva mer om detta snart, men först kommer ett exempel på en missförstådd och typisk personkemikrasch: Sextonåringarna Bodil och Jenny går i samma klass på gymnasiet. De blir ombedda att jobba tillsammans i alla ämnen under en vecka. Bodil frågar sin lärare snällt om det går att byta samarbetsvän då personkemin inte går ihop med Jenny. Läraren blir arg och anklagar Bodil för mobbning med en gång. Därpå hotar läraren att stänga av Bodil ifrån sina studier om hon inte jobbar ihop med Jenny. Bodil förklarar gång på gång att hon absolut inte har någonting emot Jenny som person, men att hon känner att de inte har en lyckad personkemi. Tyvärr vägrar läraren att lyssna på henne och hotar än en gång med avstängning ifrån skolan om inte Bodil genast slutar tala om detta. Bodil lämnar sin lärares kontor och är jätteledsen.

Berättelsen om Bodil och Jenny är påhittad, men jag vet att många är med om detta överallt. Självklart kommer man aldrig att tycka om alla och ibland måste man stå ut med dem som man inte tycker om. Vad jag vill påpeka är att det inte var Bodil som gjorde fel ifrån början, läraren var den som vägrade att lyssna på henne. Jag har själv erfarenheter om detta och vet många andra som också har det, väldigt många.

Mobbning sker inte bara i skolor bland eleverna, även lärare mobbar och utsätts för mobbning. Själv tror jag att mobbning föder mobbning, men att tala om ämnet är inte lätt alla gånger. Mobbning är större än vissa tror. Det finns människor som ligger hemma och varje morgon är rädda för att åka till jobbet eller skolan på grund av all mobbning. Det är så hemskt att det ska få förekomma sådant i 2010-talets Sverige. I samband med mobbningen så ökar också självskadebeteenden. Många använder sig av självskadebeteende för att lindra ångest och psykiska smärtor idag. Skälet till att jag tar upp detta är att två bloggar, som jag brukar följa, gav mig modet att ta upp detta. Tack och lov har jag inga erfarenheter av eget självskadebeteende, men jag har läst andras berättelser och får ofta höra om att den ena efter den andra överväger att ta livet av sig. Det är så hemskt. Vissa mobbas för sina kläder, andra för sin film- eller musiksmak, en del för sitt mod att berätta om hemskheter, etc. Vad självskadebeteende måste man självklart vara försiktig med detaljerna för ifall någon är känslig, men man får fortfarande inte blunda för att det existerar. Exakt detsamma gäller alla former av mobbning!

Jag vet att många Twilight-fans och även Beliebers mobbas för sina idoler. Belieber är vad Justin Biebers fans kallar sig. Nog finns det fanatiska fans som går till en rejäl överdrift med sina idoler, men man kan inte döma artisterna i fråga för det. Jag är inte något fan av Justin Bieber alls, men jag hatar honom inte. Hans musik faller inte mig i smaken, men istället för att trycka ner fansen eller sprida hat om pojken så väljer jag att inte bry mig om honom. Vad Twilight-sagan beträffar så är jag ett fan med ett öppet sinne. Jag är inte alltför lättkränk, men jag blir ändå arg när folk utan anledning kallar filmerna för "skitfilmer". Detta tycker jag även om Justin Biebers hatare. Jag är inget fan av honom, men jag blir ändå less på tjatet om att han är "bögig", han är "mesig", han är en "bebis", blablabla. Herrejösses, kan man inte bara lämna honom ifred om man inte gillar honom? Människor idag behöver verkligen skaffa sig egna liv, då skulle de inte ha tid med allt hatande eller all fanatism. Okej, varken Twilight-sagan eller Justin Bieber är kvällens huvudämne, men deras fans och även deras hatare är ju också många gånger mobbningsutsatta. Det är vad som binder dem till den röda tråden här. Både fansen och hatarna är ju människor som blir illa behandlade för sina åsikter. Finns det inga neutrala åsikter här i världen?!

Okej, nu är jag helt slut, så nu är det dags att avsluta för ikväll! Jag kommer att skriva fler inlägg i framtiden. Min poäng är att mobbning sker och att alltför många blundar för det. Som en annan bloggare skrev en gång så förlorar ju även eldsjälarna stinget efter ett tag. Även dem behöver ju bekräftelse på vad de gör, jag talar av erfarenhet. Om allt detta får ni dock veta mer om snart igen. Ha en bra kväll!



En sista sak kvar bara, bloggarna som gav mig styrkan att skriva detta inlägg:

http://antimobbning.wordpress.com/

http://sofabsomusic.blogg.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar