onsdag 9 januari 2013

Bekräftelse!

Hej, mina kära läsare! Här kommer ett inlägg som varit planerat länge: Bekräftelse! Vad är bekräftelse för er och hur söker ni er till det? Själv så söker jag bekräftelse genom mitt teaterarbete och mitt skrivande. Även om man vet att man är bra på något så förtjänar man faktiskt att få höra ärlig bekräftelse på det ifrån andra.

Ibland har man även svårare stunder i livet och då kan man behöva omtycknadsbekräftelse ifrån sina närmsta. Min bästis och jag talade nyligen om den saken, vilket blev en stor lättnad för oss båda två. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att vi verkligen behövde tala med varandra för att underlätta våra stunder. Ibland får man för sig saker om sina vänner som inte stämmer, men då bör man ta det med dem innan man drar förhastade slutsatser. Självklart är det lättare sagt än gjort, så är det alltid bäst att vara uppriktig. Detta är ett sätt att söka bekräftelse.

Tyvärr händer det gärna många att de söker fel typ av bekräftelse. Många skriver ut allting på Facebook, MySpace, Twitter eller bloggar. Det händer också många, särskilt tjejer med funktionsnedsättning, att de söker sig till en partner utan att ha kärlek i relationen. För vissa personer är det viktigt att bara ha en relation med någon, kärleksfull eller inte. Utan att nämna namn så vet jag att många tjejer sökt sig till fel relationer, vilket har varit på grund av osäkerhet och dåligt självförtroende.

Bekräftelsesökning behöver nödvändigtvis inte vara någonting negativt, men det är viktigt att man får någon form av bekräftelse då och då. Det spelar ingen roll vad det gäller, bara man får någon form av rätt bekräftelse ifrån rätt personer. I mitt fall kan det vara mitt teaterarbete och teaterpjäsberättelsen som jag skriver på. Det kan också handla om att man vill känna sig omtyckt av sina vänner då man ibland får för sig annat. Det minst resonliga man kan göra en sådan stund är att isolera sig eller hålla det inom sig, man måste då genast tala med sina vänner om saken.

Nåja, nog om det nu. Fler liknande inlägg kommer snart, men nu måste jag göra lite annat. Vi hörs snart igen. Ha det bra, mina vänner. Kommentera gärna inlägget med dina åsikter om bekräftelse. Välkomna tillbaka till min blogg snart igen, kära läsare.

2 kommentarer:

  1. Klockrent och bra skrivet! I din lilla presentation uppmanar du också till att kommentera inläggen direkt i bloggen, något som även jag anses känns viktigt för mig eftersom det är en typ av bekräftelse inte bara på att folk engagerar sig just i det ämne man skriver om, utan att bloggen är läst och engagerar rent allmänt, även de små obetydliga inläggen om dagens outfit eller vad man har ätit till middag. Jag får nästan aldrig kommentarer till min blogg och det känns ibland som om varför ska jag skriva när ingen bryr sig... Sen tror jag tyvärr att jag törstar onormalt mycket efter bekräftelse eftersom jag har fått så fruktansvärt lite i mitt liv. Detta har påverkat mig mycket på alla sätt, inte minst i mittkonstnärliga skapoande vilket jag egentligen älskar, men har svårt att finna inspration och drivkraft till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för er varma kommentar, miss Åkesson =>

      Jag känner igen mycket av vad ni säger och uppskattar kommentaren. Om jag hade er bloggadress så skulle jag gärna läsa den, så ni kanske kan länka den på Facebook? =>

      Radera