fredag 11 maj 2012

Viktigt att tänka på!

Hej på er! Hur mår ni alla idag? Själv mår jag lite sådär då jag är ganska övertrött just nu, men det ska vi inte gå in på nu. Idag tänkte jag ge några tips på saker man bör tänka på när man jobbar eller umgås med folk som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Observera att mina råd här bara är en bråkdel av allting man bör tänka på, men det är en start åtminstone. Det finns mycket man måste tänka på i detta sammanhang, men här är några förslag ifrån min synvinkel:

  • Var tydlig - Lova aldrig för mycket och förvarna för eventuell förändring!
  • Ta konstruktiv kritik - Tro aldrig att du vet mer än andra!
  • Underskatta inte - Ge alltid personen en chans att visa vad h*n kan!
  • Bemöt individen - Folk är inte sina diagnoser, de är individer!
  • Lyssna på erfarenheter - Det lär man sig mer av än att läsa böcker!
  • Blanda inte nivåer - Sådant är farligt för alla som är inblandade!
  • Uppmärksamma utveckling - Människor utvecklas, se och stötta det!
  • Respektera - Jämför aldrig en person med någon annan, alla är unika!

Nu har ni fått några råd från mitt håll. Självklart var detta bara en bråkdel av allting som bör tänkas på, men alltid något. Det gäller inte bara funktionsnedsättningar, det gäller människor och även djur i allmänhet. När jag väl har tid och ork kan jag skriva mer om detta ifrån egna erfarenheter, men inte nu. Som jag sa tidigare så är jag väldigt trött just nu och tänker därför vila mig en stund nu, men nu har ni åtminstone fått ett fåtal råd på vägen. Vi hörs kanske mer senare, vi får se.

Kommentera gärna och ge hemskt gärna konstruktiv kritik, sådant uppskattas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar