fredag 11 maj 2012

Facebook!

Den här gången ska jag skriva lite om vad jag tycker och tänker om Facebook!

Självklart finns det för- och nackdelar med allting, men jag finner Facebook som mycket stressande. Folk väljer att skriva ut där ifall de mår dåligt eller undrar någonting, istället för att vända sig till någon som kan hjälpa. När de vaknar på morgonen kollar folk Facebook, sedan så fort de har en rast i skolan eller på jobbet ska de kolla Facebook, innan de går och lägger sig ska de kolla Facebook.

Jag medger att även jag har blivit väldigt beroende av Facebook, men jag gör mitt absolut bästa för att minska ner användandet av det. Självklart är det roligt att ha ett socialt nätverk ifall man t.ex. är sjukskriven och inte kan träffa folk, men annars är Facebook väldigt stressande. Vad jag stör mig på mest är alla dessa kedjestatusar som söker bekräftelse, t.ex. "Gilla om du finns där för mig på riktigt", med fler. Vemsomhelst kan "gilla" sådana statusar, men det betyder inte att h*n finns där för en när det behövs. Detsamma gäller födelsedagar; Folk väljer att skriva gratulationer på Facebook istället för att skicka iväg ett SMS eller slå en signal. Självklart är det ju en sak ifall man inte har personens telefonnummer, men har man det gillar jag inte att man skriver allting på Facebook. Det är en hemsida som är ytterst beroendeframkallande och tar över alltför mångas tillvaro idag.

Naturligtvis kan jag ju dock heller inte glömma att Facebook har sina fördelar också; Man kan t.ex. återuppta kontakten med gamla vänner eller klasskamrater, man kan hålla kontakt med folk även om man är sjukskriven eller kanske tillfälligt röstlös. Det finns för- och nackdelar med allting, så ser livet ut. Vad jag som sagt inte gillar är att Facebook och även Twitter, för den delen, tar upp så mycket tid.

Det kan även tilläggas att jag vet att det finns många som delar, men även inte delar, mina åsikter kring Facebook och Twitter - har någon något att tillägga är jag öppen för konstruktiv kritik. Jag uppskattar dock inga otrevliga kommentarer, detsamma gäller okonstruktiva. Tack på förhand för visad hänsyn. Hej då!


2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivit! Du påpekar mycket av det som blivit fel med sidorna. tummen upp!

    SvaraRadera